Aşırı havanın gaz yoluyla bağırsak kanalından atılması hem normal hem de doğal bir reaksiyondur.

Öyleyse neden bu konu özelikle gençlerin şakalarına konu oluyor? İlk akla gelen cevap, vücudun iç korna bölümünün aniden biraz fazla yüksek sesle çıkardığı garip seslerin çevredeki herkes tarafından fark edilir hale gelmesinden dolayı…

Gerçeği söylemek gerekirse, gaz salınımı muhtemelen gün boyunca 14-23 kez, çoğu zaman dikkat çekmeden gerçekleşir. Çoğu insan için önemli bir sorun değil. Ama ya sizin için bir sorunsa?

Sizi rahatsız eden bir miktar gazınız varsa, sosyal olarak kabul edilebilir bulmuyorsanız ve yaşam tarzınızı rahatsız ediyorsa, doktora kontrol ettirmelisiniz.

Utanç duyuyorsanız, günlük aktivitelerinizi etkiliyor veya acı çekmenize veya utanmanıza neden oluyorsa, sorunu en aza indirmek için adımlar atabilirsiniz.

Aşırı gaza ne sebep olur?

Gaz, sindirim kanalınızda birikir, çünkü içerken, yerken ve hatta gülerken havayı yutarsınız. Ancak bazı yiyecekler de fazla gaz üretir. Bu, geçişini daha zorlayıcı hale getirme ihtiyacını kontrol edebilir.

Bağırsaklarınız halsiz ise, yiyecekleri bağırsaklarınızdan yavaşça hareket ettirirseniz (yavaş hareket), fazla gaz toplayabilir. Sisteminizde ne kadar uzun bir süre yemek bulunursa, o kadar fazla gaz üreten bakteri birikerek karın rahatsızlığına neden olur.

Metabolizmanızın yavaşlaması ve besinlerin kolon boyunca hareketlerinin yavaşlaması nedeniyle yaşlandıkça daha fazla gaz da üretiyorsunuz. Evet, bağırsak yolu bile doğal olarak zamanla yavaşlar.

Diyabet, skleroderma, tiroid disfonksiyonu, ince bağırsakta aşırı bakteriyel çoğalma, irritabl bağırsak sendromu, divertiküloz gibi tıbbi durumlarınız varsa veya sedanter bir yaşam tarzınız varsa, aşırı gaz birikmesi de daha fazla sorun yaratır.

Uyku apnesi şişkinliği daha da kötüleştirebilir mi?

Bazı durumlarda, uyku şekliniz sisteminizde aşırı gaz birikmesine katkıda bulunabilir.

Erkeklerin yaklaşık yüzde 25’inin ve kadınların yaklaşık yüzde 10’unun uyku apnesi vardır, bu da ağızları açıkken horlamalarına neden olur.

Uyku apnesi olan insanlar çoğunlukla ağzından solur ve horlarken ve yuturken çok fazla hava yutarlar. Bu onların gaz ağrısı ile uyanmasına neden olur, çünkü bütün gece havayı yuturlar.

Uyku apneniz olduğundan şüpheleniyorsanız doktorunuzla konuşun.

Gaz birikimi nasıl sınırlanır?

Sisteminizdeki aşırı gazın etkisini azaltmaya yardımcı olmak için şu ipuçlarını takip edin:

Egzersiz yapın. Ne kadar aktif olursanız, gazı bağırsak sisteminizden o kadar sık ​​ve gizli bir şekilde atarsınız. Sindirim sisteminin hareket etmesini sağlamaya yardımcı olmak için karın güçlendirme egzersizlerine odaklanın. Her hafta en az 30 dakika üç veya dört gün çalışmayı hedefleyin.

Potansiyel sebzeleri sınırlayın. Lahana, karnabahar, brokoli, Brüksel lahanası ve kuşkonmaz diğer sebzelerden daha fazla gaz üretir. (Ama aynı zamanda besleyicidirler, bu yüzden onlardan tamamen uzak durmayın!)

Laktoz intoleransı varsa süt ürünlerinden kaçının. Süt, peynir veya yoğurt yerseniz, sindiriminizi kolaylaştırmak için önceden Lactaid® almayı düşünün.

Kabızlığa karşı korunun. Bağırsak hareketini her yerde, günde üç kez, diğer günde bir kez yapmak normaldir. Bu, gaz üreten bakterilerin birikmesini sınırlamaya yardımcı olur. Hidrasyon ve egzersiz, bu bölümde hareketlerin devam etmesine yardımcı olabilir.

İlaçlarınızı gözden geçirin. Narkotik, dekonjestanlar, alerji ilaçları ve bazı tansiyon ilaçları bağırsak süreçlerinizi yavaşlatabilir. Bir değişiklik yapmanız gerektiğini düşünüyorsanız, doktorunuzla konuşun.

Karbonatlı içecekleri, mayalı yiyecekleri ve yüksek fruktozlu mısır şurubu içeren içecekleri sınırlayın. Bu ürünler daha fazla gaz ekler veya sindirim kanalınızdaki bakterileri besler.

Bu ipuçları, gaz sorununuzu gidermeye yardımcı olacaktır ve belki de sizi sosyal durumlarda daha az endişelendirebilir.

Sağlığınızdaki herhangi bir değişiklik hakkında doktorunuzla konuşmanız da önemlidir. “Bağırsak hareketlerinde bir değişiklik oluyorsa (özellikle ani ise) veya bir şeyin doğru olmadığını düşünüyorsanız, doktorunuza danışın.