Omega 3-6 İndeksi

Dünyada kalp krizi ve pıhtı atmasına bağlı felçlerin neredeyse hiç görülmediği ırklardan birisi Eskimolardır. Yapılan araştırmalar bunun tamamen beslenme piramidindeki farklılaşmaya bağlı olduğunu göstermiştir. Bilindiği gibi bu bölgelerde yaşayan insanların diyetinde özellikle deniz ürünleri, büyük balıklar önemli yer tutmaktadır. Büyük ve yağlıklı balıklarda yüksek miktarda bulunan Omega 3 yağ asitleri kalp krizi ve inmelerden korumaktadır. Diğer yandan Omega-6 yağlarının tüketimi arttıkça; cilt sorunları, bağırsak problemleri, sinir sistemi hastalıkları ve kanser riski artmaktadır. Vücudumuzda Omega 3 ve Omega 6 yağ asitleri belli bir oranda bulunmakta ve Omega 3 İndeksi testi ile bu oranı saptayabiliyoruz. İdeal Omega 3 indeksi %8-11 arasındadır.

Omega-3 yağ asidi kaynakları: Deniz ürünleri, yağlı balıklar, ceviz, yeşil yapraklı sebzeler, semizotu

Omega-6 yağ asidi kaynakları: Bitkisel yağlar, margarin (bitkisel yağ tüketiminde zeytinyağına öncelik verilmelidir)

omega3g

Kalp Üzerine Etkileri

Omega 3 Yağ asitleri kalp atımı hızını yavaşlatarak, kan basıncını düşürerek ve damar sertliğine yol açan yangı reaksiyonunu yavaşlatarak kalp sağlığını korurlar. AHA (American Heart Association/ Amerikan Kalp Derneği) Omega 3 içeren yağlı gıdaların kullanılmasını teşvik etmektedir.

Omega-3 İndeksi:

  • Ani kardiyak ölüm riski
  • Ölümcül kalp krizi riski
  • Kalp yetmezliği nedeniyle oluşacak ölüm riskini belirlemede ve önlemede yeni bir belirteçtir.

Kalp damar hastalıklarından korunmak için Omega-3 yağ asidi önerilmektedir.

Omega 3 indeksi %8-11 arasında olan kişilerde kalp krizi görülme ihtimali çok düşüktür.

Omega-3 yağ asitleri;

  • Kalp hızını düşürür.
  • Kan basıncını düşürür.
  • Yangı parametrelerini azaltır.
  • Kan lipid değerlerini düşürür.
  • Damar sertliğini azaltır.
  • Kanı sulandırır.

Böylece;

  • Kalp damar hastalığı riski azalır.
  • Damar sertleşmesi yavaşlar.
  • Kandaki Trigliserid ve LDL- kolesterol düzeyleri düşerken, HDL-kolesterol düzeyi artar.

BEYİN:

Beynimizin yüzde 60’ı yağlardan oluşur ve bunun önemli kısmını Omega-3 yağ asitleri oluşturur. Beynimiz hayat boyu hücre yenilenmesini sağlamak için omega 3 yağ asitlerine ihtiyaç duyar.

Yeterli miktarda alınan Omega-3 yağ asidi ile bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde yapısal ve fonksiyonel olarak beyin gelişimi desteklenir.

Ayrıca;

  • Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu,
  • Gençlerde ve yetişkinlerde yaşanan depresyon,
  • Yüksek yaşlarda görülen beyin fonksiyon kaybı, Alzheimer hastalığı ve erken demans riski azalır.
omega 3c

Omega-3 İndeksi Nedir?

Yeterli Omega-3 alıp almadığınızın veya aldığınız Omega-3’lerden yararlanıp yararlanmadığınızın tek kontrol yolu Omega-3 indeksidir. Kırmızı kan hücre duvarında bulunan Omega-3 yağ asitlerinin, geri kalan yağ asitlerine oranı Omega-3 indeksini gösterir. Kalp, beyin ve kaslarınızın yapı ve fonksiyonu, hücre zarındaki Omega-3 yağ asit miktarına bağlıdır. Yaşam kalitesinin yüksek, kalp damar hastalıkları riskinin düşük olması için Omega-3 İndeksinin % 8-11 arasında olması gerekir.

Anne-Bebek Sağlığında Rolü:
Omega-3 yağ asitleri,  anne karnındaki bebeğin sağlıklı gelişimine yardımcı olur.

  • Bebeğin beyin ve retina gelişimini destekler.
  • Erken doğum riskini azaltır.
  • Hamilelik süresinin ve bebeğin doğum ağırlığının artmasına yardımcı olur.
  • Doğum sonrası depresyonun önlenmesine katkıda bulunur.

Menopoz Sonrası Kadınlarda Rolü:

Menopoz dönemi ve sonrası kadınlarda hormonların koruyucu etkisinin azalması ile damar hastalıkları ve metabolik hastalık riski artmaktadır. Omega-3 yağ asitleri, menopoz dönemine aşağıdaki şekillerde yardımcı olur;

  • Trigliserid düzeylerini azaltır ve kan basıncını düşürür.
  • İnsülin direncini azaltır.
  • Yangı parametrelerini azaltır.

Kimler Omega-3 İndeks Testi yaptırmalıdır?

  • Kalp damar hastalık riski yüksek olan bireyler
  • Gebeler
  • Menopoz ve sonrası dönemde olanlar
  • Depresyonda olanlar
  • Hafıza zayıflaması şikayeti olanlar
  • İnflamatuar eklem hastalıkları olanlar

Omega-3 ve Omega-6 yağlarının vücuda belli oranlarda alınması gerekir. Denge bozulunca sağlık sorunları başlar. Omega-6 yağlarının tüketimi arttıkça; cilt sorunları, bağırsak problemleri, sinir sistemi hastalıkları ve kanser riski artar.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest



Rapor Örnekleri
Form Örnekleri